DEN NYA 50-EUROSEDELN PRESENTERAS IDAG I FRANKFURT

05/07/2016

• En ny 50-eurosedel sätts i omlopp den 4 april 2017
  • 50-eurosedeln är den sedel som används mest
  • Nya säkerhetsdetaljer understryker Eurosystemets åtagande att bevara kontanter som betalningsmedel

ECB presenterade idag den nya 50-eurosedeln, som kommer att sättas i omlopp den 4 april 2017. Introduktionen av den nya sedeln är det senaste steget i arbetet för att göra eurosedlarna ännu säkrare. Efter 5 €, 10 € och 20 € kommer nu 50 € som den fjärde valören i eurons andra sedelserie, även känd som Europaserien.

ECB-direktionsledamoten Yves Mersch sade att den nya 50-eurosedeln kommer att göra den gemensamma valutan ännu säkrare. Han sade vidare att de toppmoderna säkerhetsdetaljerna kommer att bidra till det kontinuerliga arbetet med att bevara eurons värde som en stabil valuta, dagligen använd av 338 miljoner människor i hela euroområdet. Han underströk också att införandet av de nya eurosedlarna med nya och förbättrade säkerhetsdetaljer tydliggör Eurosystemets åtagande att bevara kontanter som ett pålitligt och effektivt betalningsmedel.

50-eurosedeln är den mest använda eurosedeln och står för 45 procent av alla sedlar i omlopp. Det finns fler 50-eurosedlar i cirkulation än 5-, 10- och 20-eurosedlar tillsammans. Antalet 50-eurosedlar i omlopp är alltså nästan samma som det totala antalet för samtliga valörer i slutet av 2002 då eurosedlar och euromynt först gavs ut.

Den nya 50-eurosedeln har ett porträttfönster, en ny och innovativ säkerhetsdetalj som först användes på 20-eurosedeln i Europaserien. När sedeln hålls mot ljuset blir fönstret nära den översta delen av hologramremsan transparent och visar ett porträtt av Europa, en gestalt från den grekiska mytologin. Denna bild kan ses på båda sidorna av sedeln. Samma porträtt syns även i vattenmärket. På framsidan syns en "smaragdgrön siffra". När sedeln lutas ser den glänsande siffran ut att röra sig upp och ner och skiftar färg från smaragdgrönt till mörkblått. Dessa säkerhetsdetaljer gör det lätt att se om den nya 50-eurosedeln är äkta med hjälp av ”känn-titta-luta”-metoden.

Eurosystemet har lanserat ett partnerskapsprogram för att säkerställa att sedelutrustning och utrustning för äkthetskontroll i hela euroområdet är redo i tid för lanseringen av den nya 50-eurosedeln. Detta samlar över 500 partner inom näringslivet i Europa och erbjuder mycket material för utbildning och annat som rör den nya sedeln. Den 15 juni undertecknade mer än 50 partner ett samförståndsavtal om anpassning av sedelutrustning till den nya 50-eurosedeln för att säkerställa att övergången går smidigt.

Frågor från media kan riktas till Eva Taylor, tfn: +49 69 1344 7162.

Generaldirektoratet för kommunikation, Globala mediarelationer
Sonnemannstrasse 20, 60314 Frankfurt am Main, Tyskland