EUROSYSTEMET PRESENTERAR 5-EUROSEDELN I EUROPASERIEN

Mario Draghi, ordförande för Europeiska centralbanken (ECB), presenterade idag 5-eurosedeln i Europaserien. Den här presentationen var höjdpunkten på en ceremoni vid öppnandet av utställningen ”Eurons nya ansikte” på arkeologiska muséet i Frankfurt am Main den 11 januari till den 10 mars 2013.

Den nya 5-eurosedeln bygger på den senaste sedeltekniken, som har utvecklats sedan den första serien introducerades för mer än tio år sedan. Den har vissa nya och förbättrade säkerhetsdetaljer. I vattenmärket och hologrammet finns ett porträtt av Europa, en gestalt från den grekiska mytologin, som gett namnet till den nya sedelserien. En detalj som syns tydligt är valörsiffran som skiftar färg från smaragdgrönt till mörkblått. I den syns även effekterna av när ljuset rör sig upp och ner. Det finns korta relieflinjer på vänster och höger sida på sedelns framsida som gör det lättare att identifiera sedlarna, särskilt för synskadade.

Dessa säkerhetsdetaljer planeras för samtliga nya sedlar. De är enkla att kontrollera med känn-titta-luta-metoden.

Den nya serien baseras på samma design med epoker och stilar och dominerande färger som den första serien. Först ut i den nya serien är 5-eurosedeln. Den ges ut från den 2 maj 2013. De andra valörerna, 10, 20, 50, 100, 200 och 500 euro, kommer att ges ut under de kommande åren med de lägre valörerna först.

Sedelserierna kommer i början att cirkulera parallellt men därefter kommer sedlarna i den första serien gradvis att dras in och de upphör så småningom att vara lagligt betalningsmedel. Datum för när detta sker kommer att meddelas i god tid. Sedlarna i den första serien behåller dock sitt värde och kan när som helst växlas in på någon av centralbankerna i euroområdet.

Mer information finns i en pressmapp och på www.euronsnyaansikte.eu. På den webbplatsen finns också ”Euro Cash Academy”, en lärmodul som gör det lätt att få reda på mer om den nya 5-eurosedeln och andra eurosedlar. I april 2013 kommer broschyrer med information om den nya 5-eurosedeln också att finnas tillgängliga på banker, i affärer och andra affärsinrättningar i euroområdet. Alla dessa åtgärder ska ge allmänheten och de som yrkesmässigt hanterar kontanter möjligheten att i god tid lära sig mer om de nya sedlarna så att lanseringen av Europaserien går smidigt.

Generaldirektoratet kommunikation och språktjänster
 Avdelningen för press och information
Tfn. +49 69 1344 7455, Telefax: +49 69 1344 7404Internet: http://www.ecb.europa.eu