IDAG PRESENTERAS DEN NYA 10-EUROSEDELN I FRANKFURT

13/01/2014

• Den nya 10-eurosedeln i Europaserien sätts i omlopp den 23 september 2014, vilket ger alla parter tillräckligt med tid för att förbereda sig för en smidig övergång.

• Den nya 10-eurosedeln är lätt att känna igen eftersom den liknar 10-eurosedeln i den första serien. I dess design införlivas ny sedelteknik som gör sedeln svårare att förfalska. Sedlarna är dessutom mer hållbara.

• Sedlarna i Europaserien införs stegvis under flera års tid.

• Eurosedlarna är en konkret symbol för Europeiska unionen. I dagsläget används euron av 334 miljoner människor i 18 länder.

Yves Mersch, ledamot i ECB:s direktion presenterade idag den nya 10-eurosedeln och meddelade att den kommer att sättas i omlopp den 23 september 2014. Han sa att det är lätt att vi nu, 12 år efter det att eurosedlarna och mynten introducerades, tar euron för given och glömmer vilket ambitiöst och djärvt projekt euron faktiskt har varit. Den gemensamma valutan har sammanfört miljoner européer från olika bakgrund och eurosedlarna och mynten är konkreta symboler för att vi är fast beslutna att stödja den Europeiska unionen. Yves Mersch framhöll även att när vi säger ”Euron Vår valuta” så menar vi det verkligen.

Även om den nya 10-eurosedeln liknar den första, som gavs ut 2002, har den fått ett nytt utseende med ett flertal nya och förbättrade säkerhetsdetaljer. I hologrammet och vattenmärket finns, precis som på den nya 5-eurosedeln, ett porträtt av Europa, en gestalt från den grekiska mytologin och ursprunget till vår världsdels namn.

Under avtäckningsceremonin sa Yves Mersch vidare att vi idag ges tillfälle att understryka hur viktigt det är att människor litar på euron. Och att ett av de viktigaste skälen till att introducera en ny sedelserie är att säkerställa att alla som använder euron ska kunna fortsätta att göra det och ha fortsatt fullt förtroende den.
Liksom med den första serien eurosedlar kommer den nya 10-eurosedeln att vara lätt att kontrollera med ”känn-titta-luta”-metoden. Förutom porträttet på Europa i hologrammet och vattenmärket innehåller sedlarna en smaragdgrön siffra som växlar färg mellan smaragdgrönt och mörkblått när man lutar dem. 5- och 10-eurosedlarna i Europa-serien är mer hållbara eftersom de har en skyddsbeläggning. Sedlarna behöver alltså inte ersättas så ofta, vilket sänker kostnaderna och minskar miljöpåverkan. På sikt kommer Eurosystemet att stegvis uppgradera alla eurosedlar i stigande ordning.

Eurosystemet vidtar åtgärder för att bidra till att utrustning för kontanthantering och äkthetskontroll ska kunna anpassas före lanseringen i september. Ägare till sådan utrustning bör kontakta sina leverantörer eller tillverkare snarast möjligt innan den nya 10-eurosedeln sätts i omlopp (se http://www.nya-eurosedlar.eu/Direkt-tilltr%C3%A4de/Partners).

Kontakt för media: Elodie Lafitte Nowodazkij +49 69 1344 7390.

PRESS KIT ON THE EUROPA SERIES: DISCOVER THE NEW €10 BANKNOTE

Directorate General Communications and Language Services,
Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main, Germany
E-mail: info@ecb.europa.eu | website: http://www.ecb.europa.eu | Media contacts

Reproduction is permitted provided that the source is acknowledged.