Idag sätts den nya 20-eurosedeln i omlopp

2015-11-25

• Idag sätts den nya 20-eurosedeln i omlopp
  • Den nya sedeln är svårare att förfalska
  • Eurosystemet har tillhandahållit material som underlättar anpassningen av sedelutrustning till den nya 20-eurosedeln

Den nya 20-eurosedeln, den tredje i Europaserien, sätts i omlopp idag. Den har ett nytt utseende, är färgstarkare och har en ny typ av säkerhetsdetalj: ett porträttfönster nära toppen av hologramremsan som blir genomskinligt när man håller upp sedeln mot ljuset. Fönstret visar ett porträtt av Europa, en gestalt ur den grekiska mytologin, som är synligt på båda sidorna av sedeln. Samma porträtt syns även i vattenmärket intill en smaragdgrön siffra där ljuset rör sig upp och ner när sedeln lutas – precis som Europaseriens 5- och 10-eurosedlar.

En video med titeln ”Upptäck den nya 20-eurosedeln” finns på 23 EU-språk och ger mer information om den nya sedeln och hur man kontrollerar att den är äkta. Det är en av flera filmer om sedlar och mynt på www.nya-eurosedlar.eu, där det även finns andra sätt att få information om sedlarna, t.ex. "Euro Cash Academy".

20-eurosedlarna i den första serien fortsätter att vara lagligt betalningsmedel parallellt med de nya sedlarna, men kommer gradvis att tas ur cirkulation.

Eurosystemet har understött och uppmuntrat europeiska branschorganisationer, sedelutrustningstillverkare och andra partner att förbereda och anpassa sin utrustning i god tid så att de kan hantera den nya sedeln. Runt 15 % av detaljhandeln i euroområdet använder utrustning för äkthetskontroll.

Idag öppnas även onlinetävlingen "Euro Run" för barn mellan 9 och 12 år i euroområdet. I tävlingen tar de sig igenom ett fantasilandskap, svarar på lätta frågor om eurosedlar och euromynt och undviker hinder och fällor. De samlar poäng medan de tar sig fram genom sju olika nivåer. De 100 bästa spelarna kommer att vinna en ny 20-eurosedel, i en ram med specialgravyr. Tävlingen kommer vara öppen fram till den 25 februari 2016.

Frågor från media kan riktas till Eva Taylor, tfn: +49 69 1344 7162.

Generaldirektoratet för kommunikation, Globala mediarelationer
Sonnemannstrasse 20, 60314 Frankfurt am Main, Tyskland