Ny 10-eurosedel sätts i omlopp imorgon

2014-09-22

Ny 10-eurosedel sätts i omlopp imorgon

• Sedeln är svårare att förfalska och enkel att kontrollera.
  • Eurosystemet har hjälpt tillverkare och ägare av sedelmaskiner och utrustning att förbereda sig för den nya sedeln.
  • Filmen ”Upptäck den nya 10-eurosedeln” finns tillgänglig online på 23 språk och är ett snabbt och enkelt sätt att få information om sedeln.

Den nya 10-eurosedeln i Europaserien kommer att släppas den 23 september 2014. ”Det är viktigt att alla som använder eurosedlar kan fortsätta att göra det med fullt förtroende. Det är därför vi lanserar Europaserien”, säger Yves Mersch, som är den ledamot i direktionen som är ansvarig för sedlar.

Förutom att den nya 10-eurosedeln, precis som den nya 5-eurosedeln, har ett antal förbättrade säkerhetsdetaljer har den även ett helt nytt utseende. I hologrammet och vattenmärket finns en bild på Europa, en figur i den grekiska mytologin. Den har även en “smaragdgrön siffra”. När sedeln lutas ser ljuset i den glänsande siffran ut att röra sig upp och ner och skiftar färg från smaragdgrönt till mörkblått. Dessa och övriga säkerhetsdetaljer på den nya 10-eurosedeln är enkla att kontrollera med hjälp av "känn, titta och luta"-metoden.

För att underlätta lanseringen av den nya sedeln och se till att den får en så bred acceptans som möjligt har Eurosystemet vidtagit en rad åtgärder för att ge ytterligare hjälp till tillverkare och ägare av sedelhanteringsmaskiner och utrustning för äkthetskontroll. Man gjorde bl.a. den nya 10-eurosedeln tillgänglig för teständamål nästan nio månader före lanseringen för att ge parterna tillräckligt med tid att anpassa sin utrustning. Man gjorde det också enklare att få tillgång till nya 10-eurosedlar för anpassningsändamål. Eurosystemet organiserade också – inom ramen för det europeiska partnerskapsprogrammet – ett sedelseminarium i Bryssel, medan de nationella centralbankerna hade direkta kontakter med berörda parter i sina respektive länder.

Europeiska centralbanken har fått bekräftat från de nationella centralbankerna i euroområdet att de vidtagit alla rimliga åtgärder för att underlätta anpassningen av sedelhanteringsmaskiner och utrustning för äkthetskontroll i sina länder till den nya sedeln.

”För att lanseringen av den nya 10-eurosedeln ska gå så smidigt som möjligt vill jag uppmana alla som har sedelutrustning att se till att den kan hantera de nya sedlarna”, säger Yves Mersch.

10-eurosedlarna i den första serien kommer att ges ut tills sedellagren är tömda. De kommer att vara i omlopp parallellt med Europaseriens 10-eurosedel för att så småningom fasas ut och i slutändan upphöra att fungera som lagligt betalningsmedel. Denna förändring av deras status kommer att meddelas i god tid.

En video med titeln ”Upptäck den nya 10-eurosedeln” finns på www.new-euro-banknotes.eu på 23 EU-språk och ger mer information om den nya sedeln och hur man kontrollerar att den är äkta. Det är en av flera filmer om sedlar och mynt på webbplatsen, där det även finns andra sätt att få information om sedlarna, t.ex. Euro Cash Academy.

Frågor från media kan ställas till Elodie Nowodazkij, tfn. +49 69 1344 7390 eller William Lelieveldt, tfn. +49 69 1344 7316.

PRESSMATERIAL OM EUROPASERIEN: UPPTÄCK NYA 10-EUROSEDELN

Generaldirektoratet för kommunikation och språktjänster
Kaiserstrasse 29, 60311 Frankfurt am Main, Tyskland
Tfn.: +49 69 1344 7455