EUROSYSTEMET LANSERAR DEN ANDRA SERIEN EUROSEDLAR (EUROPASERIEN)

Europeiska centralbanken (ECB) och de nationella cenrtalbankerna i Eurosystemet inför en andra serie eurosedlar. Den s.k. Europaserien kommer att innehålla ett porträtt av Europa, en gestalt i den grekiska mytologin och ursprunget till namnet på vår världsdel. De nya sedlarna kommer att införas stegvis över flera år. 5-eurosedeln blir först i maj 2013.

Den andra serien (Europaserien) har fått nytta av framstegen i sedelteknik sedan den första serien infördes för mer än tio år sedan. Säkerhetsdetaljerna har förbättrats, vilket kommer att göra sedlarna ännu säkrare. Tre nya säkerhetsdetaljer har idag offentliggjorts: vattenmärke med porträtt, hologram med porträtt och smaragdgrön siffra.

De nya sedlarna är en fortsättning på de gamla. Liksom den första serien kommer de att baseras på konceptet ”epoker och stilar” och ha samma dominerande färger, men de har ändrats för att vara anpassade för de förbättrade säkerhetsdetaljerna. De kommer att vara lätta att skilja från den första serien. Den andra serien kommer att ha samma valörer som den första, dvs. 5, 10, 20, 50, 100, 200, 500 euro och de kommer att ges ut i stigande valör. Efter 5-eurosedeln följer alltså 10-eurosedeln.

I början kommer den första serien att vara i omlopp parallellt med de nya sedlarna, men dras tillbaka gradvis och slutar senare att vara laglig valuta. Det datumet kommer att meddelas i god tid. Sedlarna i första serien kommer att behålla sitt värde i obegränsad tid och kan växlas i på Eurosystemets nationella centralbanker när som helst.

Den andra seriens (Europaserien) 5-eurosedel kommer att offentliggöras helt den 10 januari 2013 och kreditinstituten kommer att börja ge ut dem över disk och via uttagsautomater i maj nästa år.

För att höja allmänhetens medvetenhet om den andra sedelserien kommer ECB och de nationella centralbankerna i Eurosystemet att genomföra en informationskampanj i flera medier i hela euroområdet 2013. Förberedelserna för den är på gång med stöd av två agenturer som ECB valt efter en offentlig upphandling.

Direktoratet för kommunikation
Press- och informationsavdelningen
Internet: http://www.ecb.europa.eu

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to disseminate it further. We declare that:
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro nor for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the partnership kit.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/html/reproduction.en.html
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB where the material has been used. We will inform ECB of the material used and will forward the links.
7. If we wish to distribute ECB materials, we understand that the stocks are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent.
We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.