EUROSYSTEMET LANSERAR DEN NYA 5-EUROSEDELN

02/05/2013

En ny 5-eurosedel, den första i Europaserien, sattes i omlopp i euroområdet idag.

Under ECB-rådets möte i Slovakiens huvudstad Bratislava hölls en kort ceremoni för att fira detta. Värd för ceremonin var Josef Makúch, chef för Národná banka Slovenska. En grupp barn i eurogenerationen, barn som har vuxit upp med endast euron, överlämnade genomskinliga stjärnor med den nya 5-eurosedeln till ECB-rådets medlemmar. ECB:s ordförande Mario Draghi gav varje barn en av de nya 5-eurosedlarna med sin namnteckning.

Den nya 5-eurosedeln bygger på den senaste sedeltekniken, som inte fanns när den första serien introducerades 2002. Den har vissa nya och förbättrade säkerhetsdetaljer. Vattenmärket och hologrammet visar ett porträtt av Europa, en gestalt från den grekiska mytologin, som gett namn åt den nya sedelserien. En detalj som syns tydligt är valörsiffran som skiftar färg från smaragdgrönt till mörkblått. I den ses även effekterna när ljuset rör sig upp och ner. Korta relieflinjer på vänster och höger sida på sedelns framsida gör det lättare att identifiera sedlarna, särskilt för synskadade. Alla dessa säkerhetsdetaljer finns på den nya sedelns framsida och kan lätt kontrolleras med ”känn-titta-luta”-metoden. De kommer att finnas på alla sedlar i Europaserien. De andra sedlarna i serien införs de kommande åren, med 10-eurosedeln som nästa valör.

ECB:s webbplats och webbplatsen euronsnyaansikte finns bilder och TV-filmer från evenemanget. Där finns också mer information om den nya sedeln, med flera filmer som visar sedelns säkerhetsdetaljer. ”Euro Cash Academy”, ett interaktivt verktyg för att lära känna den nya 5-eurosedeln och de andra valörerna, finns på båda webbplatserna och som en app för smartphone. Den finns på Europeiska unionens 22 språk.

Generaldirektoratet för kommunikation och språktjänster, Press- och informationsavdelningen